سینما هم از منظر تولیدات تصویری و هم از منظر اتفاقات هنری و تولیدات نمایشی مختص اکران در محدودۀ سینماها بیشترین تأثیرگذاری کمی و کیفی روی مخاطبان دارد. از این جهت بار مسئولیت بالایی برای انتقال مفاهیم متعالی دین مبین اسلام از منظر نگاه حضرت امام روح ا... موسوی خمینی که همان اسلام ناب محمدی است بردوش هنرمندان عرصۀ سینما و بیشتر متوّلین امر سینما سنگینی می کند. سینما گرچه خواستگاه اولیۀ آن مبتنی بر فرهنگ غیربومی و غربی بوده است و متأثر از همین فرهنگ سال ها از این ابزار بر علیه مفاهیم و ساختارهای ملی و مذهبی مان عمل کرده ایم، باز هم می تواند ظرف مناسبی برای محتوای متأثر از مفاهیم عالی انسانی باشد. گرچه ما به عنوان اکثریت مسلمان و به حسب شهروندان نظام جمهوری اسلامی متعهد به انتقال مفاهیم عالی دین اسلام هستیم ولی به لحاظ عمومیت وجوه انسانی مان نیز متعهد به انتقال و تقویت مبانی انسانی هستیم از این روست که هنر و به طبع سینما از منظر حضرت امام (ره) می بایست محلی برای مبارزه با اسلام آمریکایی و اسلام مرفهین بی درد و محلی برای بیان معضلات و نقاط کور اقتصادی، سیاسی و افشاگر بیعدالتی و تبعیض های حاکم بر بشر باشد. سینمای خنثی سینمایی که با جامعۀ پیرامون خود تناسبی نداشته باشد. سینمای بی دردی مصداق همان شعر "درد بی دردی علاجش آتش است"می باشد . اکنون با دو جریان رودررو در عرصۀ سینما در کشور مواجهیم یک جریان سینما برای سینما، سینما برای گیشه که در حقیقت سینما برای نفوذ جریان غربی در فرهنگ مردم ایرانی است. که متأسفانه توسط برخی از مسئولان و مجامع به اصطلاح تخصصی و صنفی سینما و حلقه های مافیای تهیه کنندۀ حاکم بر سینما در ایران حمایت می شود. سینمایی که نه به هویت ملی ما رحم می کند نه به شخصیت انسانی شهروند جمهوری اسلامی و حتی بویی از اسلام و دین و اخلاقیت نبرده است و در مقابل سینما و سینماگر متعهد قرار گرفته است. سینماگری که به ارزشهای ملی و مذهبی و انقلابی ایران اسلامی احترام گذاشته و باعث خلق آثار نابی گشته است. یکی از وظایف حوزه هنری انقلاب اسلامی با همۀ محدودیت در حوزۀ مالی، امکانات سخت افزاری و نرم افزاری حمایت از همین سینمای متعهد است. گرچه حمایت از سینمای متعهد را جریان روشنفکری حاکم بر سینمای ایران تحمل نکرده و مورد اتهام قرار می دهد که این سینمای سینمای بسته، راکد و بدون مخاطب و دولتی و سفارشی است و به حسب موضوعات نیز محدود و تکراری است اما دامنۀ تولید در عرصۀ سینمای متعهد به اندازۀ ارکان و شئون زندگی بشری توسعه می یابد و در اینجا نوع نگاه مؤلف اثر برخواسته از ارمان ها و متعهد به اهداف اسلامی اهمیت دارد که باعث جهت گیری درست مسیر تولید می گردد. در ضمن تأکید بر مخاطبین عمومی در سینماهای کشور که قشر خاصی از طبقۀ شبه روشنفکری می باشند و تأکید و تمایل و یا عدم تمایل این گروه مخاطبین نسبت به یک فیلم و نادیده گرفتن قشر عظیمی از مخاطبین مردمی سینما نمی تواند دلیلی برای ترد سینمای متعهد باشد. گرچه در این مطلب کوتاه زمانی برای تحلیل و اثبات این موضوع نیست اما در تاریخ بعد از انقلاب شاهدیم که فیلم های متعددی که نگاه متعهدانه درسینما داشته اند تولید شده و مورد اقبال مخاطبینی قرار گرفته که شاید سال ها با سالن های سینما قهر بوده اند. در پایان باید یادی بکنیم از کسانی که با همۀ وجودشان در جهت گیری تولیدات تصویری و سینمایی بعد از انقلاب نقش مهمی ایفا کرده اند از جمله مرحوم استاد فرج ا... سلحشور، شهید سید مرتضی آوینی، حبیب ا... کاسه ساز و بزرگانی که هنوز در بین ما هستند و شهدای عزیز دیگری مانند شهید فلاحت پور و عزیزانی شهدای سینمایی حوزه مدافعان حرم شهید ذوالفقاری و شهید باغانی و امثالهم که با خونشان بزرگترین فریاد را علیه جریان مزورانۀ، شبه روشنفکری حاکم برای سینمای ایران، سر دادند. بنده روز سینما را به همۀ هنرمندان فعال عرصه سینما و دوستان و عزیزانی که در سال های اخیر با تولید هزاران دقیقه فیلم مستند، داستانی، انیمیشن در حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان جنوبی ما را یاری کرده اند تبریک عرض می کنم. و من ا... توفیق
مجید کریمیان رئیس حوزه هنری استان خراسان جنوبی |